zeepier-op-leka-2021.reismee.nl

Dag 6: dagje aan de zalmringen hangen

Gisteravond hadden we het vermoeden dat het weer vandaag weer teveel wind zou geven. Dat bleek veen volledig foute veronderstelling. De wind was minimaal 2 m/s minder dan de voorspellingen aangaven. Dus na het ontbijt plan de campagne gemaakt en snel naar de haven. De mogelijkheid bestaat dat die voorspelde wind toch nog komt, daarom kiezen we er voor om een dagje aan de ringen van de zalmkwekerij te gaan hangen om eens te zien welke soorten daar nog meer te vangen zijn. Zo’n toestemming om op de kwekerij te mogen vissen is best wel uniek en we maken daar graag gebruik van omdat er meestal vooral grote vis onder zit.

Eerst dus maar eens wat makrelen vangen om als aas te laten dienen. Zul je net zien, heb je eens makrelen nodig en ga je naar een plek waar je die normaal tot vervelens toe haakt, vang je nu alles behalve makrelen. Wiegert heeft direct al een gul te pakken en even later heeft Rene een kabeljauw van meer dan 1 meter. Koolvissen belagen ons kunstaas en Wiegert heeft er op een bepaald moment wel 3 tegelijk aan zijn verenpaternoster hangen. Dat werd dus nog een hele strijd.

Effe wat makrelen vangen viel nu dus tegen en hadden we bijna 2 uren nodig om voldoende makrelen te vangen, maar uiteindelijk meren we dan af aan de zalmringen. We liggen zo‘n 40 m bij elkaar vandaan (op spreek afstand). Dirk en Rene gaan gelijk met makreel vissen, Dirk heeft al snel beet en als hij de haak zet buigt zijn hengel gelijk gevaarlijk diep door en de rook vliegt bijna van de molenslip zo hard giert de lijn van de spoel. Na deze felle run kan hij langzaam lijn terug gaan winnen. Het lijkt duidelijk dat hier een heilbot de makreel te pakken heeft. Tot 2 keer toe komt de heilbot redelijk in de buurt van het oppervlak om vervolgens weer een gierende run te maken waarbij Dirk alleen maar kan afwachten wanneer die stopt. Wiegert heeft inmiddels het schepnet en een klein haakankertje klaargelegd (we hebben geen gaffje o.i.d. en moeten dus improviseren). De 3e keer lijkt de fut bij de heilbot er uit te raken en komt hij aan het oppervlak. Echter als Wiegert probeert om voorzichtig (hij moet weer teruggezet worden!) met het ankertje te haken, blijkt er nog fut genoeg in te zitten voor een 4e run.
Dat wordt echter de laatste en eenmaal terug aan het oppervlak lukt het om hem aan boord te krijgen met een combinatie van het ankertje en het schepnet. De heilbot is 112 cm en weegt ca 17 kg. Na ca 20 minuten sjorren aan de hengel staat Dirk het zweet op de rug. Hij schakelt dus maar om naar de kortere boothengel (kwestie van mechanica: kracht maal arm).

Bijna direct daarna is het ook raak in de andere boot. Wim heeft iets zwaars aan de haak dat aanvoelt als een plastic zak (zo noemt hij het). Het is echter zeker een vis (mogelijk een zeeduivel), maar welke soort zullen we nooit weten want de vis lost voortijdig. Rene is een kleinere vis aan het drillen als die ineens gepakt wordt door iets anders. Ook die lost en als de kleine vis boven komt blijkt dat een schar te zijn die zo ongeveer gefileerd is. Aangevallen door een heilbot dus. Rene heeft net weer zijn aas in het water als hij beet krijgt aan de hengel waarop hij een halve makreel heeft (ja, hij vist met 2 hengels!). Die beet blijkt uiteindelijk een forse heilbot van 130 cm en ca 27 kg.

Dan wordt het ineens hectisch hun boot: tijdens de dril krijgt hij ook beet aan de hengel die hij net weer had ingeworpen en Wim moet zijn hengel laten liggen om in te springen. Wim landt al snel een grote schol aan die hengel en gaat klaar staan om René te helpen bij het landen van zijn heilbot als zijn eigen hengel ineens bijna over boord getrokken wordt door een aanbeet. Dat gaat maar net goed omdat Rene het uit zijn ooghoek ziet gebeuren. Die aanbeet wordt echter niet verzilverd en Wim kan dus weer snel helpen bij het landen van de heilbot die Rene aan het drillen is. Uiteindelijk vangen Rene en Dirk elk 2 heilbotten vandaag, Rene vangt nog 2 grote kabeljauwen van elk 120 cm aan de makrelen en Wim en Wiegert volharden in het vissen met gezouten zeepieren en vangen diverse grote schollen. Als we exportquota hadden dan zou dat alleen al met de vangst van vandaag gelijk voor ons alle 4 helemaal vol zijn! Een super succesvolle dag dus. En die voorspelde wind is niet gekomen!

We lekker op tijd thuis vandaag. Het eten bestaat uit eenvoudig aardappels, groeten en kippenpoten. Dirk heeft de rabarber van de buurman geroofd en rabarbercompote gemaakt en hij heeft een struik met kleine kruisbessen gevonden en deze geplukt. Met de yogurt dus een lekker toetje.

Rinus

Dat is een goede vis dag en schitterend mooi weer om te vissen wat een gevecht om z,n heilbot aan boord te krijgen. Veel vis plezier nog

Rien

Dat was echt een topdag manne…kicken man…zou een bekende TV vis persoonlijkheid dan zeggen.

Chananja

Jeeeee....mannen...
wat een monsters van vissen..dat is niet normaal zo groot!!!!
Past amper in je bootje..hahaha..
Jullie zullen wel spierpijn hebben van het binnenhalen...??????
Heerlijk om te lezen....
Geniet ervan!!☺

Pieter

Wat een feest!
Wat een knoepers. Jammer dat ze niet mee mogen. Anderzijds kunnen ze Nederland niet in, want er is een enorme wachtlijst.
En vol is vol!! ( zit net de krant te lezen).
Nog heel veel plezier.

Bert Dijkers

Zo, dat zijn flinke knoepers. Daar kan je mee thuiskomen!

Els

Wat een spektakel met die Heilbot geweldig!!!!!!!!
Nog mooi vis dagen gewenst.

Cees Blonk

Wat een feestdag, wat een werk! Ik hoop dat Wim nog wat fut overhoudt voor de pluk volgende week. Nog veel geluk de komende dagen!

Teuny

Een succesvolle dag?……en allemaal weer overboord???

bert

Dat is weer ouderwets Noors! Dat zijn klasbakken daar kan je mee thuiskomen . Jammer van de export quota Grrr...