zeepier-op-leka-2021.reismee.nl

Dag 5 van de vakantie.

Vandaag ronduit schitterend weer. Strak blauwe lucht en geen wind. Achter de kabeljauw aan naar buiten zit er voor ons dit jaar niet in. Die liggen veel te ver op zee naar wat we horen van andere vissers. Dan hadden we snelle boten moeten huren. Dus gaan we richting Dolmoy (zuidelijk) omdat daar die zalmen ontsnapt zijn en we daar er daar misschien wel 1 haken. We vissen de hele ochtend en het begin van de middag in die omgeving.

Al direct bij aankomst haakt Dirk een pollack van 77 cm (grootste vis van de dag). We vangen regelmatig pollack en enkele gullen. Dirk en Wiegert gaan zelfs nog een tijdje aas slepen op de 5 meterlijn. Maar ook dat levert alleen pollack op. Zo tegen 14:00 uur gaan we richting De zalmkwekerij die voor ons huis ligt. Daar wordt op dit moment niet gekweekt en er hangen geen netten. Van de buurman horen we dat we daar gerust aan mogen afmeren. We hebben nagevraagd (en Karl Oddvar nog laten telefoneren) of dat echt zo was. En ja hoor, geen probleem. Eenmaal daar een leuke plek aan een zalmring uitgezocht een aangemeerd. Wim en Rene komen iets later aan en nemen een ring verderop.

Het is bij ons 74 meter diep. Pilkeren levert Dirk niets op, maar Wiegert heeft een verzwaarde platvislepel laten zakken en heeft binnen 5 minuten beet en vangt eens schol van 55 cm. (Later nog gevolgd door de grooste schol van de dag met 59 cm).

Rene vangt al snel een zeewolf, maar daarna blijft het in de boot van Wim en Rene erg rustig.

Ze verplaatsen een paar keer naar een ander ring, maar de vis laat het bij hen afweet, Wiegert en Dirk vangen echter stug door. Einde van de middag hebben zij 8 schollen gevangen en evenzoveel verspeeld. Ze zijn allemaal erg groot en Weigert en Dirk bedenken dat ze misschien wel steeds dezelfde vangen. Wiegert doet daarom de gevangen schollen daarom in de zalmring https://youtube.com/watch?v=XgR7ij-2Qn8&feature=share (zit echter helemaal geen net in).

Tegen 5 uur richting haven om de boel op te ruimen en het eten klaar te maken. Vandaag kibbeling van een grote koolvis die Wim perse mee moest nemen Een paar dagen geleden. Vanavond nog even broeien op de bank met onze verbrande koppen (daar hielp geen brandzalf aan!). Morgen zien we wel weer!

Bert

Nu mooi weer , maar jammer dat de visvangt

Bert

Visvangst valt helaas wat tegen het is wel een hele reis maar een bruine kop is ook lekker ! Alvast een goede thuisreis .