zeepier-op-leka-2021.reismee.nl

Dag 4 en weer een schitterende dag met jammer genoeg ietsje te veel wind.

Ook vandaag weer schitterend weer, alleen jammer dat het net iets teveel waait om overal heen te kunnen waar we willen. Bij Dolmoy (een eilandje vlakbij) is een net van een zalmkwekerij kapot gegaan en zijn er ongeveer 150.000 zalmen van zo’n 6 kg per stuk ontsnapt. We horen dat al dagen en dat je ze overal kunt vangen. Alleen lukt dat ons niet en we hebben ook nog niemand gezien die het wel lukte (op Frits na die er vorige week 1 gevangen heeft). Volgens Thorgrim komen die verhalen van zalm vangsten vooral van mensen die ze met netten vangen. Vandaag gaan we het toch dan maar eens nog gerichter proberen. We hebben gehoord dat de haven van Gutvik een hotspot is. Dus vandaag het Lekafjord overgestoken naar Gutvik om ons geluk te proberen. Wim en Rene liggen de halve ochtend voor de haven te vissen. De golven zijn best wel venijnig. Zo om de 10 golven zitten er 3 behoorlijk hoge tussen en die maken het vissen erg vermoeiend en soms bijna onmogelijk. Het is daar nogal krap dus Wiegert en ik zijn een gelijk al een kilometertjes noordelijker gevaren naar een baaitje dat we kennen en dat ons ook een prima plek lijkt voor die zalmen en we liggen uit de golven en de wind met een fraai uitzicht op een mooie oever en het Lekafjord.

Net na de middag melden ook Wim en René zich in dat baaitje. Zowel Rene als Dirk hebben na verloopt van tijd stijve armen van het werpen en indraaien, maar er meldt zich geen zalm.

Dus dan maar net als Wiegert en Wim met aas vissen. Dat levert een scale aan soorten op van schar, gul, steenblok, wijting en schelvis tot poon. Op de scharren na moet alles teruggezet worden vanwege het ontbreken van een exportvergunning. Halverwege de middag is het hoog water (en dood tij) en doet de vis helemaal niets meer. We steken terug over naar Leka en vissen de rest van de middag onder het oppertje van het eiland. Daar vangen we nog wat tang, leng, gul, pollack en makreel. Alle vis is nog steeds zeer matig wat aantallen betreft.

Om een uurtje of 4 besluiten we dat we uitgehobbeld zijn en varen we naar de haven. Bjørn Åger (de beroepsvisser op Leka) had ons aangeboden om zijn krabbenfuiken vandaag te gebruiken. Wim zag dat helemaal zitten een kist met krab mee naar huis! Echter, we weten niet of krab onder het quotum valt en besluiten dus om dat maar niet te doen. Bjørn Åger biedt aan om zijn krabben dan maar mee te nemen. Babylonische spraakverwarring?; Bjørn Åger spreekt alleen Noors en dan ook alleen het dialect van Leka. Dirk spreekt een klein beetje Noors en normaal redden die 2 zich wel met elkaar. Bjørn Åger dringt aan dat we krab van hem overnemen en uiteindelijk gaat Dirk overstag en zegt dat hij er maximaal 10 wil. We vertellen Wim niets en na het eten als Wim zit uit te buiken (schouderkarbonaden, tuinboontjes met spekjes een piepers). Beginnen we ze vast te koken. Aangetrokken door de heerlijke geur ontdekt Wim ons geheim en betrapt Wiegert op snoepen.

Zo zijn we de avond ook weer onder de pannen met krab verwerken. Morgen zou de wind er ook uit zijn en plannen we ver weg te gaan.

Dag 3 en schitterend weer

Vandaag is het schitterend weer. Nog net iets teveel wind uit de verkeerde hoek om ver weg te kunnen, maar kraakheldere blauwe lucht. We konden met gemak op 40 km afstand Torghatten (die berg die lijkt op een steek met een gat er in) zien liggen.

Met name toen de zon in de middag wat lager kwam hadden we nog schitterende vergezichten bij het huis vandaan.

Over het vissen kunnen we kort zijn. Dat is slecht. Het lijkt wel of er geen vis onder de kust is of ze willen niet vreten. Wim is tot op heden kanjerkoning wat betreft blauwkeeltje, koolvis, pollack, gul en schol. Wiegert voor grauwe poon en Dirk voor leng en wijting (die laatste in een doubled zelfs).

De slechte vangsten en dat Wim steeds de grote vissen weet te bemachtigen maakt Wiegert zelf van moedeloosheid wat melig als hij vandaag pas zijn 1e (let wel een mini) gul vangt.

Morgen gelukkig weer een nieuwe dag met nieuwe kansen!

Vakantiedag 2: vissen geblazen

Vandaag regent het nog als we rond 07:00 opgestaan zijn, maar na het ontbijt is het droog en kunnen we de auto laden om de spullen (en Wim) op de haven te krijgen. Oh ja, de auto die we van Karl Oddvar hebben gekregen wordt normaal kennelijk door Isabel bestuurd getuige het L-plaatje op de achterzijde en het stro en de mest in de bak (het is een combi). Ook zitten de spijkerbanden er nog onder. Maar goed dat de politiepost op Leka inmiddels een toeristen uitspanning is geworden dat is maar goed ook want Leka Spiseri is gesloten.

Wim wordt door Wiegert betrapt op curieus gedrag. Tenminste dat vond Wiegert toen hij zag dat Wim met een kaars over zijn gulp stond te wrijven.

Wat bleek dat was een oud trucje om een slecht lopende rits tot meer medewerking te bewegen. Maar goed hilariteit alom. Zag er al met al wel raar uit!

Op de haven aangekomen maken we snel de boten op orde en varen uit. https://youtube.com/watch?v=hj0EAWBfNPQ&feature=share . We hebben de hele dag wel zo nu en dan een buitje motregen. Net niet genoeg om echt nat van te worden gelukkig, maar ook de zon komt er regelmatig tussendoor.

Over de vangsten kunnen we kort zijn die waren bedroevend. Het eind van de dag naderde met een 4-tal makrelen (voor het avondeten) 3 mooie pollacken en een gulletje.

Natuurlijk werd er ook nog wel wat klein grut gevangen.

Het avondeten was dus makreel. Makreel teriyaki om precies te zijn.

Met noedels en sperzieboontjes en oosters gekruid. Wiegert zag het helemaal zitten en eigende zich zelfs de hele pan toe. Gelukkig zaten wij toen al met een volle maag.

Dirk had al eerder struiken met kruisbessen gevonden en die samen met Wiegert geplunderd. Nu moet de rabarber van Thorgrim (de buurman) het ontgelden. Het is wel wat laat in het jaar, maar de struik is nog nooit geplukt dit jaar. We denken dat het dus geen kwaad kan en Thorgrim vindt het prima (dat onkruid!). Snel na het avondeten dus nog rabarber compote gemaakt, die overigens prima smaakt. Hebben we morgen ook een toetje. Al met al een prima dag en een rustige avond.

Heenreis en 1e vakantiedag

Inpakken was voor sommigen een hele crime. Wim had grote problemen met het gewicht van zijn koffer. Wat blijkt daarin moest dus onder het mom -beter mee verlegen dan om verlegen- weer allerlei reservemateriaal mee wat dus niet lukte. Zo moest een worst die niet op de inkopenlijst stond tot grote spijt van Wim achterblijven.

Na alle inpak tegenslagen verwerkt te hebben op zondag op weg naar Schiphol. Aangezien Wim wat last van zijn knie heeft wordt hij daar rondgereden en mag hij fast lane door de beveiliging/douane. Het is hem al eerder overkomen en ja hoor ook nu wordt hij als enige op drugs gecontroleerd en ondergaat veegtesten en uitgebreide massage van de vriendelijke dounemedewerker (hard weglopen is er vanwege zijn knie niet bij). De vliegreis verloopt voorspoedig met prachtige uitzichten.

Om ca 17:30 checken we in bij het hotel op vliegveld Trondheim. We besluiten nog een ommetje te maken en wat te eten in een nabij gelegen pizzeria. Ze hebben daar reuze pizza's van meer dan 60 cm doorsnee. Een van de locals daar heeft grotere ogen dan zijn maag is.

Hij kwam niet verder dan tot ongeveer 1/3. Wij doen het wat rustiger aan met een hamburger.

Na het eten terug naar het hotel waar Rene maar direct opgebaard wordt.

Volgende ochtend met de trein naar Grong.

Van Grong verder met de bus naar het Kjelleidet Kryss (een wegkruising op een 25 km van de ferry naar Leka.

Onderweg maakt deze nog een stop van 15 minuten bij een Joker Supermarkt en we kunnen dus direct onze inkopen doen.

Op het Kjelleidet Kryss worden we aansluitend afgehaald door de Regiotaxi en naar Leka gebracht. De taxichauffeur blijkt onze verhuurder Karl Oddvar te zijn. Hij wist van onze bagage en had een aanhangwagen meegenomen.

We komen uiteindelijk om 14:30 aan bij het huis op Leka. Eigenlijk best wel een snelle reis van zo’n 24 uur. We zijn al snel geïnstalleerd. De 1e dag op Leka kunnen we kort over zijn. Het stormt en regent en we hebben dus volop de tijd om onze hengelspuilen klaar te zetten. Bij Dirk slaat de verveling al snel toe en hij gaat tot grote schrik van Wim, Rene en Wiegert de ramen zemen.

Karl Oddvar kwam nog even een auto brengen zodat we makkelijk boodschappen kunnen doen. In de avond is het een paar uren droog gelukkig. Dat levert nog wat leuke plaatjes op. Morgen is de weersvoorspelling prima en we gaan er van uit dat we dan wel kunnen varen.

Nog een weekje te gaan: De inkopen zijn klaar nu inpakken die handel!

Nog een weekje te gaan. De molens zijn opgespoeld de hengels al ingepakt. Het pakket weegt 22,6 kg en dat is dus binnen de marge.

Nu de koelboxen nog. Die koelboxen vullen komt heel precies om zoveel mogelijk mee te nemen en niet over de 23 kg te gaan. Alles wordt gewogen om de meest gunstige samenstelling te maken. Maar het is gelukt de boodschappen in Noorwegen zo simpel mogelijk te houden.

Het weerbericht is nog per dag wisselend. Kennelijk zijn de weersdeskundigen er nog niet uit. Het lijkt er dat de wind de eerste dagen nog fors is. Afwachten dus hoe e.e.a. zich precies ontwikkeld.

Nu de tassen met kleding en kleine materialen als wartels, haken, pilkers en gummi-aas en loodjes nog.

Nog steeds geen nieuws over een exportvergunning voor vis. We hebben nog geprobeert bij het Heilhornet viscamp een boot te huren omdat die hoek ook leuke stekken heeft en we dat ook een exportvergunning van die organisatie konden krijgen, maar helaas alle boten (en ze hebben er wat!) zijn verhuurd als wij daar zijn. Ook bij Leka Camping nog gevraagd of boothuur mogelijk was in de hoop dat we een snelle Arvor konden huren om zo een keer op Sklinna te gaan vissen (dat is te ver voor onze boten). Ook daar alleen nog een paar kleinere open boten met bb-motor.

Karl Oddvar melde gisterenavobd dat hij thuis is van zijn werk op de Noordzee. Onze hoop is nu volledig op hem gevestigd. Hij zal nog contact opnemen met Vidar.Misschien weet hij nog wat te regelen. Anders helaas geen vis mee terug dit keer.

De voorbereidingen in gang!

Laat ik beginnen met het feestelijks nieuws! Afgelopen zondag vierden Wim en Els dat ze 60 jaar getrouwd zijn. Natuurlijk waren de vissers met een delegatie aanwezig om in de festiviteiten te delen! Wim en Els werden feestelijk ontvangen op kasteel Woerden. Daar hebben we met alle genodigden genoten van een heerlijke high tea en een gezellige borrel nadien.

Wim en Els werden door de genodigden verrast met een verzameling conserven in blik waarvan de etiketten verwijderd waren. Dat worden verrassende maaltijden bij hen de komende maanden! Was je nog van plan langs te komen en mee te eten, vraag dan eerst of ze conserven eten of vers. In het 1e geval zou ik mijn bezoek nog even uitstellen!

De voorbereidingen zijn in volle gang. Vliegtickets zijn geboekt, maar we zijn op zoek naar een exportvergunning voor vis. Dat wil echter nog niet erg vlotten. Iedereen die we contacten zit in de periode dat wij er zijn al vol en heeft dan geen boten meer over om aan ons te verhuren voor een dagje (of 2). Oorzaak is dat als die sportvissers die vorig jaar op hun handen moesten blijven zitten nu ineens tegelijk op pad gaan om toch van 2021 nog wat leuks te maken op visserijgebied. De laatste 2 maanden is er in tegenstelling tot normaal eigenlijk geen leegstand. We zullen dus wel zien hoe het loopt. hopen dat Karl Oddvar nog iets weet te regelen. Hij zit echter op dit moment voor zijn werk op zee en komt pas de 30e thuis en heeft beloofd om dan actie te ondernemen.

Onze hengels staan in elk geval al ingepakt.

Het huis op Leka wordt ook nog door een andere (Duitse) groep gehuurd. Van hen kregen we bericht dat ze dit jaar een keer naar het verre noorden gegaan zijn. Ze zijn net thuis en hadden de 3000 kilometer met de auto in 3 dagen afgelegd (niet iets om elk jaar te doen zeiden ze). Ook zij hebben volgend jaar net als ons weer hetzelfde probleem om quotum te krijgen. van hun kant hebben ze toegezegd om deze week nog contact met Karl Oddvar op te nemen (ja, we kunnen wel gewoon met hem communiceren via Messenger) en er bij hem op aan te dringen om zich zelf te registeren als recreatief sportvisserijbedrijf. We zijn benieuwd!

We hebben het menu vastgesteld en eten 5 van de 8 dagen vis bij het diner. In alle vormen; van gestoofde kabeljauw tot makreel Teriyaki (vloog de vorige keer dat we dat daar maakten de hele oven van in de fik!). Misschien kunnen we nog wel wat mosselen vinden op de rotsen achter het huis en staat er in het baaitje nog wel van lamsoor die we als groente kunnen gebruiken.

Omdat we vooralsnog slechts 1 koelbox meenemen (zolang we geen quotum hebben) moeten we het doen met levensmiddelen die we in Noorwegen kunnen kopen. In de loop van de jaren hebben we wel wat Noorse recepten geoefend en dat komt kwalitatief dus wel goed. Alleen Wim maakt zich wat zorgen over zijn kuipjes Bona margarine (ik denk dan margarine? smeer dan toch helemaal niks op je brood!).

Fjæremark gaat in 2021 weer naar Noorwegen; Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Vanwege de komst van een kleinkind en later die van Covid-19 was Fjæremark al sinds 2019 niet meer in Noorwegen geweest. Så dramatisk lang!

Maar dit jaar moet het er maar weer van komen (de prikkies zitten er bij alle reisgenoten in). Dit jaar "slechts" met 4 man. George is nog niet voldoende opgeknapt na het nodige loodgieterswerk bij zijn rikketik en Rien had zijn middelen al anders benut.

Weer naar Leka. Opnieuw met het vliegtuig, maar alleen de reis van Trondheim naar Leka verloopt dit keer anders. De KLM vliegt niet vroeg genoeg (overigens niemand) om de reis met trein, bus en snelle postboot te doen. Nu dus eerst overnachten op het vliegveld in Trondheim, de volgende ochtend met de trein naar Grong en vandaar met de bus naar een bushalte in de middel of nowhere (het Kjelleidet krys) waar we een regiotaxi geregeld hebben om ons naar de ferry in Gutvik te brengen (backup is dat Karl Oddvar ons ophaald). Dan met de ferry oversteken (20 minuten) en 2 minuten lopen naar het huis dat we gehuurd hebben. Als alles goed gaat zijn we dan zo rond 14:30 op Leka en kunnen we ons lekker rustig installeren.Ik kan bijna niet wachten om dit uitzicht weer te zien

Een vervelende bijkomstigheid is dat de Noren de regels voor het exporteren van vis door particulieren weer eens aangepast hebben. Mocht je voorheen 10 kg vis zonder problemen meenemen en 20 kg als je een exportvergunning had (kon je krijgen als je verbleef bij een geregistreerd sportvisrecreatiebedrijf). Nu is dat verandert in 18 kg mist je bij een geregistreerd sportvisrecreatiebedrijf verblijft. Met andere woorden wij hebben op dit moment geen exportvergunning. Als we die niet weten te krijgen dan vissen we gewoon voor onze vrienden op het eiland en laten we "toekomstvis" lekker zwemmen om zich voort te planten!

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!